Elk jaar, halverwege het schooljaar en bij aanvang van het kalenderjaar, verrijst het indrukwekkende Eurosonic Noorderslag (ESNS) muziekfestival in Groningen. Dit festival fungeert als een dynamisch podium waar beginnende artiesten niet alleen aan een breed publiek worden voorgesteld, maar ook aan de essentiële muziekindustrie. ESNS is de ultieme hub waar de muziekwereld zich verzamelt om nieuw talent te ontdekken en te boeken voor het aankomende festivalseizoen. Hier komen opkomende sterren samen met cutting-edge podiumtechnologieën, waardoor het festival zich onderscheidt als een toonaangevend evenement waar de grenzen van de muziek worden verkend en verlegd.
Al geruime tijd heeft Noorderpoort Kunst en Multimedia een vruchtbare samenwerking met de organisatoren van ESNS, waardoor verschillende opleidingen van onze school gedurende deze periode een unieke praktijkervaring kunnen opdoen. Het biedt studenten een gecontroleerde omgeving waarin ze hands-on kunnen kennismaken met de praktijk. Onze opleidingen leveren een scala aan talenten die een cruciale rol spelen tijdens het festival: van podiumtechnici tot muzikanten, van fotografen tot content creators en AV-specialisten die de media vormgeven.
In deze dynamische omgeving krijgen studenten van Noorderpoort Kunst en Multimedia de kans om hun vaardigheden te ontwikkelen en te tonen in een professionele setting. Podiumtechnici werken achter de schermen om ervoor te zorgen dat elk optreden vlekkeloos verloopt, terwijl muziekartiesten hun talent aan de wereld laten zien en fotografen het moment vastleggen in prachtige beelden. Daarnaast zetten content creators en AV-specialisten hun creatieve vaardigheden in om boeiende media te produceren die de sfeer en energie van het festival vastleggen.
Deze samenwerking tussen Noorderpoort Kunst en Multimedia en ESNS biedt studenten niet alleen waardevolle praktijkervaring, maar opent ook deuren naar de professionele wereld van de muziekindustrie. Het stelt hen in staat om waardevolle contacten te leggen en inzicht te krijgen in de complexe en boeiende wereld van evenementenproductie en entertainment.
Bovendien draagt deze samenwerking bij aan de reputatie van Noorderpoort Kunst en Multimedia als een toonaangevend opleidingsinstituut dat zijn studenten voorbereidt op een succesvolle carrière in de creatieve industrie. Door hen de kans te bieden om te schitteren op een internationaal podium als ESNS, krijgen ze niet alleen een voorsprong op hun vakgebied, maar ontwikkelen ze ook de zelfverzekerdheid en het doorzettingsvermogen dat essentieel is voor succes in deze competitieve sector.
De impact van deze samenwerking reikt verder dan alleen de studenten en de school. Het versterkt de band tussen het onderwijs en de industrie, waarbij kennis en ervaring worden uitgewisseld en innovatieve ideeën worden gestimuleerd. Door gezamenlijk te werken aan evenementen van wereldklasse zoals ESNS, dragen Noorderpoort Kunst en Multimedia en de muziekindustrie bij aan de groei en bloei van de creatieve sector in Nederland en daarbuiten.
Als we kijken naar de toekomst, blijft deze samenwerking essentieel voor zowel de studenten als de industrie. Het biedt een vruchtbare bodem voor innovatie en groei, waarbij talent wordt gekoesterd en nieuwe mogelijkheden worden verkend. Eurosonic Noorderslag blijft een cruciale pijler in dit proces, waar de volgende generatie creatieve professionals wordt gevormd en geïnspireerd om de grenzen van de muziek- en evenementenindustrie te blijven verleggen.
In het derde jaar van hun studie gaan studenten op stage. Voor degenen die actief deelnemen aan ESNS betekent dit dat ze aan het einde van het schooljaar een stageplaats moeten hebben voor het komende jaar. Externe opdrachten zoals ESNS dragen aanzienlijk bij aan de voorbereiding van studenten op de praktijk. Door te werken voor een echte opdrachtgever en daadwerkelijk in het werkveld te worden geplaatst, krijgen studenten een eerste indruk van de mogelijkheden en uitdagingen die de praktijk met zich meebrengt. Door ESNS bewust te gebruiken als oefening voor de praktijk en de daaropvolgende stage in het derde jaar, kunnen wij onze studenten goed voorbereiden.
Deze opdracht omvat onder andere een gesprek met de opdrachtgever waarin een briefing plaatsvindt, en natuurlijk het opleveren van de gemaakte content, inclusief de verwerking van daaropvolgende feedback. Bovendien moeten studenten altijd solliciteren naar de functie en daarbij een idee pitchen om accreditatie van de opdrachtgever voor het festival te verkrijgen. Door hier extra aandacht aan te besteden, bereiden we studenten extra voor op de sollicitatieprocedures die ze later in het jaar zullen tegenkomen wanneer ze bezig zijn met het zoeken van een stageplaats.
We begeleiden studenten bij het schrijven van motivatiebrieven en geven hen tips over sollicitatievaardigheden. Hoe schrijf je een succesvolle motivatiebrief? Naar wie stuur je de brief en wat betekent dat voor de inhoud ervan? Hoe beschrijf je gevraagde kwalificaties en benadruk je tegelijkertijd je eigen kwaliteiten, en hoe zet je eventuele valkuilen om naar positieve eigenschappen? Al deze aspecten worden meegenomen in de voorbereiding op het solliciteren.
Daarnaast bieden we workshops en individuele begeleiding om studenten te helpen bij het ontwikkelen van essentiële sollicitatievaardigheden. We simuleren sollicitatiegesprekken, bieden feedback op CV's en oefenen presentatietechnieken voor pitches. Door studenten actief te betrekken bij dit proces, streven we ernaar hen te voorzien van de nodige vaardigheden en het zelfvertrouwen om succesvol te zijn in hun toekomstige professionele carrières.
Onze focus ligt niet alleen op het verkrijgen van praktijkervaring tijdens ESNS, maar ook op het ontwikkelen van de soft skills die essentieel zijn voor succes in de industrie. We moedigen studenten aan om proactief te zijn, creatieve oplossingen te bedenken en effectief te communiceren. Door deze aanpak kunnen studenten niet alleen excelleren tijdens hun stageperiode, maar ook in hun verdere loopbaan in de creatieve sector.
Van der ploeg (2020) benadrukt het belang van eigenaarschap van leerlingen in het onderwijs en onderzoekt waarom eigenaarschap essentieel is, hoe het kan worden bevorderd en in hoeverre het van invloed is op het leerproces. Eigenaarschap is cruciaal omdat het leerlingen actief betrekt bij hun eigen leerproces, waardoor ze meer gemotiveerd en betrokken zijn. Het stelt leerlingen in staat om verantwoordelijkheid te nemen voor hun leren, doelen te stellen en zelfstandig beslissingen te nemen. Hierdoor voelen ze zich meer betrokken en gemotiveerd, wat leidt tot betere leerresultaten.
Het bevorderen van eigenaarschap kan op verschillende manieren worden gedaan, zoals het bieden van keuzemogelijkheden, het aanmoedigen van zelfreflectie en het geven van feedback. Leraren spelen een cruciale rol bij het ondersteunen en aanmoedigen van eigenaarschap bij leerlingen door een ondersteunende en stimulerende leeromgeving te creëren. De mate van eigenaarschap kan variëren afhankelijk van verschillende factoren, zoals de leeftijd van de leerlingen, hun motivatie en de onderwijscontext. Het is belangrijk om een balans te vinden tussen het bieden van vrijheid en het stellen van grenzen om een optimale omgeving voor eigenaarschap te creëren.
Eigenaarschap van leerlingen is van vitaal belang voor effectief leren en ontwikkeling. Door leerlingen actief te betrekken bij hun leerproces en hen verantwoordelijkheid te geven voor hun eigen leren, kunnen leraren bijdragen aan een betere motivatie, betrokkenheid en leerresultaten bij leerlingen.Het is van essentieel belang voor de studenten die betrokken zijn bij het project met Eurosonic Noorderslag, doordat er een aantal aspecten naar voren komen:
Verantwoordelijkheid nemen: Eigenaarschap houdt in dat studenten verantwoordelijkheid nemen voor hun leerproces en de taken die ze moeten uitvoeren tijdens het ESNS-project. Dit betekent dat ze actief moeten deelnemen aan de planning, uitvoering en evaluatie van hun taken, en dat ze bereid moeten zijn om verantwoording af te leggen voor hun resultaten.
Initiatief tonen: Tijdens het ESNS-project worden studenten aangemoedigd om initiatief te tonen en proactief problemen op te lossen. Ze moeten zelfstandig kunnen werken en beslissingen kunnen nemen om hun doelen te bereiken. Dit vereist een hoog niveau van eigenaarschap, waarbij studenten de leiding nemen over hun taken en streven naar uitmuntendheid in hun werk.
Betrokkenheid bij het leerproces: Door eigenaarschap te tonen, worden studenten actief betrokken bij hun leerproces en hebben ze een persoonlijk belang bij het behalen van succes. Dit motiveert hen om zich volledig in te zetten voor het project en om het beste van zichzelf te geven. Ze zien het project als een kans om te leren en te groeien, en ze zijn bereid om zichzelf uit te dagen en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen.
Voorbereiding op de praktijk: Het tonen van eigenaarschap tijdens het ESNS-project bereidt studenten voor op de realiteit van de professionele wereld. Ze leren om zelfstandig te werken, om te gaan met uitdagingen en om effectief te communiceren met opdrachtgevers en teamleden. Deze ervaring is van onschatbare waarde als ze later in hun carrière gaan werken.
Eigenaarschap is van cruciaal belang voor de studenten die betrokken zijn bij het project met ESNS, omdat het hen in staat stelt om verantwoordelijkheid te nemen, initiatief te tonen, actief betrokken te zijn bij hun leerproces en zich voor te bereiden op de professionele wereld.
Oriëntatie
De samenwerking tussen Noorderpoort en Eurosonic Noorderslag is er eentje die al jaren bestaat. Deze samenwerking is essentieel voor onze opleiding, omdat het studenten de kans biedt om praktijkervaring op te doen in een dynamische en professionele omgeving. Hoewel de samenwerking al een geschiedenis heeft, moest de specifieke relatie met onze opleiding opnieuw opgebouwd worden, omdat onze opleiding nog niet heel lang bestaat.
In mijn eerste jaar zag ik dat er nog verschillende aspecten van de samenwerking verbeterd konden worden, vooral op het gebied van planning en organisatie rondom het evenement. Ik was destijds voornamelijk betrokken bij de uitvoering van het project en had weinig directe communicatie met de organisatie. Dit beperkte mijn inzicht in de uitdagingen en mogelijkheden van de samenwerking. Om ervoor te zorgen dat het dit jaar anders zou verlopen, besloot ik om me meer te bemoeien met het directe contact en de opzet van de samenwerking. Daarnaast was onze coördinator dit jaar met ouderschapsverlof, wat mij de kans gaf om deze rol over te nemen en het contact met de organisatie op te pakken.
Een van de belangrijkste problemen van het voorgaande jaar was het ontbreken van een vaste werkplek in het centrum van de stad waar studenten konden werken. Dit was een groot obstakel, omdat studenten een plek nodig hebben om zich terug te trekken voor het monteren of editen van hun werk. Dit jaar wilden we dit probleem oplossen door een vaste werkplek te vinden, bij voorkeur dicht bij of zelfs op het festivalterrein. Daarnaast wilden we zorgen voor speciale toegang voor studenten die meewerkten aan de organisatie, zodat zij overal aanwezig konden zijn en een volledige ervaring konden opdoen.
Verloop
In het begin van het jaar had ik al snel contact opgenomen met de organisatie, hoewel ik al snel merkte dat de organisatie nog niet ver gevorderd was in hun planning. Dit zorgde voor enige onzekerheid, maar aan de andere kant was het fijn dat we elkaar al gesproken hadden en een basis konden leggen voor de verdere samenwerking. We hebben verschillende afspraken gemaakt en geëvalueerd wat er beter kon ten opzichte van voorgaande jaren. Hierbij hadden we ook direct contact met de marketingafdeling, die ons meer aanstuurde.
Naarmate het festival dichterbij kwam, bleek dat de interne organisatie van Eurosonic Noorderslag behoorlijk rommelig verliep. Afspraken maken was lastig en er werd veel naar andere partijen gewezen, wat de communicatie bemoeilijkte. Mijn plan om alles zo strak en duidelijk mogelijk vooraf te regelen, begon al snel in het water te lopen. Ondertussen had ik een plan opgesteld om studenten te laten solliciteren voor het project. Dit was bedoeld om hun intrinsieke motivatie te verhogen en ervoor te zorgen dat de studenten die meededen ook echt gemotiveerd waren om uit te blinken in het project.
Echter, de motivatie om daadwerkelijk te solliciteren en mee te doen aan het project bleek lager dan verwacht. Uiteindelijk bleek er wel een harde kern van studenten te zijn die echt enthousiast waren en grote plannen hadden. Om het team te versterken, besloten we ook eerstejaarsstudenten te benaderen, die uiteindelijk meer intrinsiek gemotiveerd bleken te zijn dan de ouderejaars.
Uitvoering
Het contact met de organisatie bleef soms moeizaam en afspraken werden regelmatig herzien. Dit leidde ertoe dat de groep studenten die accreditatie kon krijgen steeds kleiner werd. Dit had een negatief effect op de motivatie van de studenten, die het gevoel hadden dat hun inzet niet voldoende gewaardeerd werd. Uiteindelijk regelden we een werkplek op een boot buiten het centrum van de stad. Hoewel dit aanvankelijk een goede oplossing leek, bleek de boot niet ideaal omdat deze al vroeg op de avond dicht zou gaan en te ver uit het centrum lag. Hierdoor viel de functionaliteit van de boot in het water en besloten we deze locatie niet te gebruiken. Dit besluit werd niet goed ontvangen door de organisatie.
Tijdens de projectweek hebben we de studenten meermaals duidelijk gemaakt dat ze voor een externe opdrachtgever werkten en dat het belang van een juiste uitvoering van de opdrachten groot was, zowel voor henzelf als voor de toekomstige samenwerking. We hebben deadlines besproken en een online inleverplek gecreëerd waar de studenten hun bestanden naartoe konden uploaden. Desondanks bleef er verwarring bestaan over de werkplekken en toegangstijden. Uiteindelijk konden we een werkplek regelen bij Noorderlicht in het centrum van Groningen, waar we flexibel en vrijblijvend aan het werk konden.
Ondanks de uitdagingen hebben we vier avonden hard gewerkt en zijn er toffe video's geproduceerd. Helaas waren er ook dit jaar weer studenten die hun opdrachten niet afrondden, wat deels te wijten was aan miscommunicatie en problemen met de organisatie. Dit is een bekend verschijnsel bij het werken met studenten, maar blijft een aandachtspunt voor de toekomst.
Reflectie
Hoewel we hard hebben gewerkt en goede resultaten hebben behaald, waren er onvermijdelijk ook dit jaar weer studenten van wie de opdrachten niet afgerond werden door verschillende problemen of andere oorzaken. Dit is iets wat hoort bij het werken met studenten en blijft een uitdaging in dergelijke projecten. Daarnaast was er miscommunicatie tussen de marketingafdeling van de organisatie en sommige studenten, wat leidde tot ontevredenheid over het geleverde werk.
Voor volgend jaar hoop ik duidelijkere afspraken te kunnen maken over de soorten content, de manier waarop deze aangeleverd kan worden, en waar bepaalde verantwoordelijkheden liggen. Dit jaar was het project chaotisch door de losse opdrachten die studenten zelf mochten bedenken. Ik denk dat het beter zou zijn om volgend jaar vanuit een redactie te werken, waarbij we een vaste werkplek in de stad hebben. Dit zou zorgen voor meer structuur en duidelijkheid.
Ik besef dat we te maken hebben met een culturele organisatie die veel op het laatste moment moet regelen en dat wij als buitenstaanders hier weinig invloed op hebben. Wat we wel kunnen doen, is vanuit onze kant alles zo helder en georganiseerd mogelijk realiseren en de communicatie actief houden. Ook dit jaar is het helaas niet gelukt om een evaluatie te houden, mede door de chaotische organisatie en het moeilijk vinden van een gezamenlijke datum. Door misverstanden zijn een aantal momenten niet doorgegaan en daarbij is het momenteel gebleven.
Ondanks mijn goede bedoelingen, ben ik er niet in geslaagd dit jaar beter te laten verlopen dan het voorgaande jaar. Toch verwacht ik dat we met de gecombineerde ervaringen van de afgelopen twee of drie jaar elk jaar tot een beter succes kunnen komen. Door onze aanpak steeds verder te verfijnen en te leren van de uitdagingen, hoop ik dat we de samenwerking met Eurosonic Noorderslag steeds beter kunnen laten verlopen en zo een waardevolle ervaring kunnen bieden aan onze studenten.
Los van de organisatorische aspecten van het project was een deel van de reden waarom dit project en andere projecten op school mogelijk een gebrek aan motivatie onder de studenten. Een interessante aansluitende theorie is die van de mindsettheorie van Carol Dweck en het draait om de manier waarop mensen denken over hun capaciteiten en intelligentie. Dweck introduceerde twee hoofdtypen van mindset: de vaste mindset (fixed mindset) en de groeimindset (growth mindset).
Vaste Mindset (Fixed Mindset)
Definitie: Mensen met een vaste mindset geloven dat hun capaciteiten en intelligentie statisch en onveranderlijk zijn.
Kenmerken:
Ze zien inspanning als nutteloos of als teken van zwakte.
Ze vermijden uitdagingen om falen te voorkomen.
Ze geven snel op bij obstakels of moeilijkheden.
Ze voelen zich bedreigd door het succes van anderen.
Ze zien feedback als kritiek op hun persoon, niet als leermogelijkheid.
Groeimindset (Growth Mindset)
Definitie: Mensen met een groeimindset geloven dat hun capaciteiten en intelligentie kunnen worden ontwikkeld door hard werken, leren en doorzettingsvermogen.
Kenmerken:
Ze omarmen uitdagingen en zien ze als kansen om te leren.
Ze volharden bij tegenslag en zien inspanning als de weg naar meesterschap.
Ze leren van kritiek en zien feedback als nuttige informatie voor hun groei.
Ze raken geïnspireerd door en leren van het succes van anderen.
Extra voordelen
Impact op Prestaties: Mensen met een groeimindset presteren vaak beter en bereiken hogere niveaus van succes. Dit komt omdat ze een leergerichte benadering hebben en veerkrachtiger zijn bij tegenslagen.
Invloed van Omgeving: De mindset kan beïnvloed worden door de omgeving, zoals feedback van ouders, leraren en leidinggevenden. Het aanmoedigen van een groeimindset in onderwijs en op de werkplek kan positieve effecten hebben.
Flexibiliteit van Mindset: Hoewel de mindset diepgeworteld kan zijn, is het mogelijk om van een vaste mindset naar een groeimindset te verschuiven door bewuste inspanning en oefening.
Het is dus ontzettend belangrijk om de student in de juiste mindset te laten denken. Dweck, C. (2012) stelt dat een groeimindset de studenten op verschillende manieren kan helpen zowel op academisch als persoonlijk vlak. Namelijk:
1. Verhoogde Motivatie en Doorzettingsvermogen
Betere aanpak van uitdagingen: Studenten met een groeimindset zien uitdagingen als kansen om te leren en te groeien, in plaats van als obstakels die moeten worden vermeden.
Grotere inzet: Ze zijn meer geneigd om hard te werken en zich in te zetten, zelfs als de taak moeilijk is. Ze begrijpen dat doorzettingsvermogen leidt tot verbetering.
2. Verbeterde Leerresultaten
Hogere academische prestaties: Onderzoek toont aan dat studenten met een groeimindset betere leerresultaten behalen omdat ze niet snel opgeven en actief op zoek gaan naar oplossingen en strategieën om hun problemen aan te pakken.
Effectief leren van fouten: Ze zien fouten als een natuurlijk onderdeel van het leerproces en gebruiken feedback om te verbeteren, wat leidt tot dieper begrip en betere prestaties.
3. Veerkracht en Stressmanagement
Grotere veerkracht: Een groeimindset helpt studenten om te gaan met tegenslagen en stress. Ze zien mislukking niet als een definitieve uitkomst maar als een tijdelijke fase die kan worden overwonnen met meer inspanning en betere strategieën.
Minder faalangst: Omdat ze niet bang zijn om fouten te maken, ervaren ze minder angst en stress, wat hun algehele welzijn en prestaties verbetert.
4. Verhoogde Zelfvertrouwen en Zelfwaardering
Positieve zelfbeeld: Studenten leren dat hun waarde niet afhangt van hun aangeboren talenten, maar van hun inzet en bereidheid om te leren. Dit versterkt hun zelfvertrouwen en zelfwaardering.
Groei in zelfvertrouwen: Ze ontwikkelen een sterk gevoel van eigenwaarde, omdat ze weten dat ze kunnen verbeteren door hard te werken en nieuwe dingen te proberen.
5. Betere Sociale Vaardigheden en Samenwerking
Empathie en ondersteuning: Studenten met een groeimindset zijn vaak meer bereid om anderen te helpen en om hulp te vragen wanneer ze die nodig hebben. Dit bevordert een ondersteunende en samenwerkende leeromgeving.
Gezonde concurrentie: In plaats van elkaar als concurrenten te zien, leren studenten om elkaar te inspireren en te motiveren, wat een positieve groepsdynamiek bevordert.
6. Langdurige Levenseffecten
Levenslang leren: Een groeimindset moedigt studenten aan om nieuwsgierig te blijven en hun hele leven te blijven leren. Dit is essentieel in een wereld die voortdurend verandert en evolueert.
Toekomstige succes: De vaardigheden en attitudes die voortkomen uit een groeimindset (doorzettingsvermogen, veerkracht, leerbereidheid) zijn cruciaal voor succes in zowel persoonlijke als professionele contexten.
Het bevorderen van een groeimindset bij studenten vereist bewuste inspanningen en strategieën die gericht zijn op het veranderen van hun benadering van leren en uitdagingen. Om dit te realiseren in het komende schooljaar zijn er een aantal belangrijke onderdelen die Dweck beschrijft waar ik meer aandacht aan wil geven:
-Het gebruik van gerichte taal en feedback
Prijs inspanning en strategieën: In plaats van intelligentie of talent te prijzen, focus op de moeite en de strategieën die studenten gebruiken. Geef constructieve feedback: Bied specifieke feedback die gericht is op het proces en hoe studenten kunnen verbeteren. Vermijd vage complimenten zoals en kies voor gedetailleerde feedback.
-Implementeer de Mindset Theorie in (SLB) lessen
Onderwijs de concepten van vaste en groeimindset: Leg uit wat het verschil is tussen de twee en hoe een groeimindset hen kan helpen succes te behalen. Curriculum integratie: Zorg ervoor dat de principes van een groeimindset terugkomen in je lessen en opdrachten. Ontwerpen opdrachten die uitdagend zijn en inspanning vereisen.
Leren van uitdagingen: Geef studenten regelmatig uitdagende taken en bespreek de strategieën die ze hebben gebruikt om deze te overwinnen.
-Het creëeren van een veilige leeromgeving
Moedig risico's en fouten aan: Laat studenten weten dat fouten een normaal en waardevol onderdeel van het leerproces zijn. Reageer positief op fouten en bespreek wat er geleerd kan worden. Modelleren van groeimindset-gedrag: Laat zien dat ook jij als docent bereid bent om te leren en te groeien.
- Reflectiemomenten
Laat studenten reflecteren op hun leerproces. Vragen zoals "Wat heb je vandaag geleerd?" en "Hoe kun je de volgende keer verbeteren?" kunnen hen helpen nadenken over hun eigen ontwikkeling. Maak hier meer ruimte voor. Gebruik van groeimindset-vragen: Stel vragen die studenten aanmoedigen om na te denken over hun aanpak en hoe ze kunnen verbeteren, zoals "Wat kun je anders doen om dit probleem op te lossen?"
- Samenwerking en Peer Learning
Groepswerk en samenwerkingsprojecten: Stimuleer samenwerking waarbij studenten elkaar ondersteunen en van elkaar leren.
Peer feedback sessies: Laat studenten elkaar constructieve feedback geven, gericht op het proces en verbeteringsmogelijkheden.
Ploeg, P. van der (2020, december). Gastblog 1, 2, 3 en 4 Paradoxen van eigenaarschap.
Dweck, C. (2012). Mindset: Changing The Way You think To Fulfil Your Potential. Hachette UK.